Na ostří(cové) nože

9. prosince 2010 v 20:45 | Venca |  Botanika
Milé děti... svět botanikův nespí. Dnes jsem dostal chuť vám ukázat zase něco pěkného z rostlinné říše. Bude řeč o ostřicích. Mám je teď čerstvě odučené z praktika a musím říct, že mě mrzí, že kurz už končí. Bych o nich mluvil rád, víc a víc. Moc nevím, jestli to studenty bavilo, ale mě to bavilo určitě a měl jsem z toho moc dobrý pocit, že se tam našli lidi, které ostřice opravdu zajímají. Tedy alespon do takové míry, že se je chtějí naučit poznávat.

Na první pohled se totiž může zdát naprosto nemožné umět od sebe ostřice rozpoznat. Ale ve skutečnosti to není až na výjimky vůbec těžké. Chce to jen cvik a dobré oko. Umět poznat ostřice je vrcholná machrovina botanika i laika. Ostřice jsou velmi bohatý rod, i u nás s "obrovským" počtem druhů, nevím přesně, blížíme se k číslu 80? To je dost. Navíc je najdete naprosto všude, navíc jsou to často skvělé indikátory čehosi (reakce podkladu, biotopu, vegetace, zachovalosti prostředí, degradovanosti prostředí). Holt každý by si měl uvědomit, že tím, že dokáže determinovat rostlinu získává nepřebernou škálu informací nejenom o tom, co determinoval, ale rovněž o celé vegetaci a prostředí, kde onu rostlinku našel. Zrovna ostřice jsou krásné zdroje takových komplexních informací. To víte, Carex hirta je póvl kdejaké zvodnělé deprese na poli, ale taková Carex buxbaumii je zrovna v ČR exchtovní hustokytka jedněch z nejvzácnějších biotopů vůbec, ať tím myslíme panonské doubravy na píscích nebo polabské černavy nebo subalpínskou vegetaci Velké kotliny.

Jak bych vás ty ostřice rád naučil. Problém je, že bych sem musel kopírovat nějaké kresby a pod., což by nebylo moc vhodné, ale tak nevadí. Třeba se někdy potkáme v terénu. :)

Oblažím vás svými ostřicovými storkami.

Třeba s Carex pallescens, to je ostřice, na kterou mám velmi sentimentální vzpomínky. Můj sběr z Klíče v Lužických horách byl jedním z prvních botanických sběrů, které jsem v životě učinil. Odehrál se na jediné hoře na světě, kam rád lezu a to jest zmiňovaný Klíč. Unikum, znělcová kupa. tedy spíše kužel.. znělcové kopce jsou nezaměnitelné, velice prudké, jsou vulkanického původu, ale nejsou to sopky, ostatně pozor, celé Lužičky jsou vulkanické, ale nejsou to sopky, jen se tak tváří. Lužičky jsou jako ženská ňadra, která prošla Xset milionů let trvajícím procesem sedimentace a eroze pískovců, přes které se v třetihorách dostalo magma, které si po utuhnutí prošlo výraznou erozní činností. A my se můžeme radovat z dokonalosti přírody v podobě nádherného malebného pohoří, kterými Lužičky jsou.

pohled na východní část Lužických hor
tak jsem vyštrachal nějaké starší fotky z Rajčete... pohled na Lužické hory severně od České Lípy

Klíč
pohled na západní skalní stěny na Klíči s výskytem kriticky ohrožené Aster alpinus

kamenná moře
kamenná moře na Klíči vzniklá rozsáhlou erozní činností resp. mrazovým zvětráváním v průběhu třetihor a čtvrtohor

Zpět ke znělci. Abyste věděli znělcové kopce jsou u nás mega vzácné! Není jich snad ani 10. Všechno to jsou ony zmiňované prudké kužele, např. Milešovka, tu známe všichni. Na Klíči samozřejmě není jen zajímavá geologie, ale rovněž květena a vegetace, především květena strmých skalních stěn, kde najdete jednu z nejnižších lokalit Aster alpinus v ČR a naopak nejvýše položené doubravy v ČR na strmých západních a jižních svazích kopce. Carex pallescens je záležitost v ČR dost běžná, ale vždycky se mi vybaví rok 2002 a můj první ostřicový sběr.

Další ostřice, kterou prostě zbožňuju je Carex secalina. Ta už je o poznání vzácnější, jedna z nejvzácnějších středoevropských ostřic vůbec. Roste na severočeských a jihomoravských slaniscích a zasolených stanovištích. Tady moc rád vzpomínám na rok 2006 a svůj první výlet na jižní Moravu. Den předem jsem vypil tři litry přerovského piva Zubr z PET lahve a onen den trpěl jak kůň střevními obtížemi. Z celých těch slanisek jsem si pamatoval jen trnkové křoví a Carex secalina. Tedy téměř :)

Stejný rok jiná ostřice Carex curvata předznamenala jeden z mých nejhorších terénních zážitků vůbec. Jeli jsme do Litovelského Pomoraví a po zasvěceném debatování nad touhle ostřicí jsme vlezli do toho vypíčeného lužního lesa, který z celého srdce nenávidím. Byl květen a zrovna byla sezona píďalek. Debilních motýlů, které mají ještě debilnější housenky. Malé, hubené, které se pohybují ve tvaru písmene U. Snad všechny píďalky z celého toho debilního lesa na mě popadaly. Vzhledem k tomu, že mám opravdovou housenkovou fobii, tak si asi umíte představit, jaká psychická muka jsem zažíval. :D Dodnes jsem se na ono inkriminované místo nevrátil.

No... teď prozradím svou determinační nedokonalost. To se stává. Bohužel toho spousty neumím, což nevadí, ježto se rád učím. Ale opravdu nerad říkám NEVÍM před mojim botanickým guru. Tož jednou před rokem nebo před dvěma jsem byl v herbáriu a probíral se tuším skupinou Amaranthus, abych si v tom trocha udělal pořádek. Tož přiběhl za mnou Martin a říká "koukej, koukej, co jsem našel"... celej hotovej a nadšenej. Samozřejmě jsem věděl, že bude následovat otázka "poznáš to?" Václav se na to pěkně podíval, v hlavě nic, duto, prázdno... jediné, co jsem ze sebe dokázal vypravit bylo "nevím, co to je za blbou trávu". "To si děláš srandu, že jo?" následovalo. Já že ne, že prostě nevím. Kéž by to skončilo. Následoval huronský smích, Martin si pozval ještě Radima a ten se na to tak pěkně podíval říká "no dobrýý, to vypadá jak Carex strigosa." Hahahaha, Václav je blbej. Václav má Carex strigosa dodnes na talíři a Carex strigosa je jeho noční ostřicovou můrou. :))

Tož tak, moc dlouhé a co tam sakra dělá ta geo vložka! :D

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.