Ze života Ph.D. vol. 4

24. března 2011 v 19:12 | Venca |  Skutečnosti a netečnosti
Uff... tomu se říká mozkový výplach. Učení. Nikoli ze strany studenta, ale ze strany přednášejícího. Mám za sebou 2 týdny intenzivních cvik kapraďorostů XY studijních kombinací, XY studentů... neb co si člověk navařil, to si musí také sníst. Učení mě ovšem neskutečně baví. Na doktorátu je to jedna z nejpříjemnějších záležitostí. Tedy pokud jste na takový druh exhibicionismu připravení a vybavení. Ne každému to dělá dobře na duši.


Za takovým dobrým cvikem stojí neskutečně moc dřiny, kterou musíte odedřít ještě předtím, než vystoupíte před nejkritičtější zvěřinec reprezentovaný studenty. Kolikrát jsem si vzpomněl na články AA o tom, kolik hodin trávila nad přednáškama, přípravama materiálů do hodiny, pomůcek, materiálů, které si studenti odnáší a pod. U cvik samozřejmě nesmí chybět taky plán, co vůbec a jak co procvičovat.

Do té doby, kdy je student jen studentem, si takové věci vůbec neuvědomuje. Pamatuji si sám na sebe, jak jsem na cvika i přednášky vyloženě kašlal, byl u většiny zpruzenej a neměl chuť vůbec něco dělat a poslouchat. No aspoň vidíte, kam to jde s takovým přístupem dotáhnout!!!

V letním semestru učíme cvika ze Systému vyšších rostlin. Okamžitě jsem si zabral kapradiny. Byl to boj, nicméně sám jsem se díky přípravě na tato cvičení naučil spousty věcí. Hlavně tu determinační jistotu. Však botanik to v hlavě má, jenže to máte jako se vším. Když necvičíte svou vlastní hlavu, tak to prostě zapomenete. Byť chvástat se nebudu, s takovým rodem Dryopteris nemá třeba cenu ani začínat. Mikrohnidopišství je pro ultraspecialisty.

Učil jsem druháky. Bez ambicí, že je to bude jakkoli zajímat. Ovšem s iluzí, že student biologického oboru má touhu po biologických znalostech. Ajajaj. V globálu tomu tak skutečně není (jedinou tohou je zápočet v indexu), byť pár vlaštovek se vždycky objeví. Což je dobře, protože takoví lidé stojí za speciální péči.

Jsem vrcholný orální exhibicionista. Mluvení mi dává prostor a možnost zaujmout posluchače, alespoň ty vybrané. Navíc ego mě přirozeně tlačí do přednášení stylem show must go on. Podávat teorii direktivně, ale vtipně, možná chvílemi i perverzně. :D Nesklouzávat k monotónnosti, unylosti. V hlavě vám bliká alarm, že takhle by to nešlo. Nešlo protože sám jsi to neměl rád a samotného tě to nudilo. A pokud i přesto tvoji studenti neodchází s úsměvem a pohodou ze cvika, tak se musí ještě přitlačit. Umět studenta pochválit, odměnit. V životě bych nevěřil, že když se těm snaživým dá bonbon, tak stoupne aktivita všech o 1000 %. Přišlo mi to jako když cvičíte reflexy metodou I.P. Pavlova. :D

Hlavně však nedopustit, aby vás student nachytal na švestkách. Ze všeho vybruslit s grácií. Obzvláště chlap si tohle prostě nemůže dovolit. Nánynky by ho rozcupovaly. :D

Ovšem to, jestli je přednášející dobrý nebo špatný, se z pohledu přednášejícího špatně píše. Ten může hodnotit, jestli má dobrý nebo špatný kolektiv studentů. Přeci jen, někdy se sejdou takové existence, že nepomůže ani svěcená voda. Navíc je nastolena naprostá anonymita a navazování interakcí je víc než náročné. Na první pohled vlastně člověk netuší, kdo mu sedí v lavicích. A neví to ani po cviku. V paměti vám utkvějí jen drobné situace. Studenti pro vás představují objekty s neurčitými obrysy. Když se podívám, koho jsem učil, pamatuju si z těch několika desítek lidí akorát slečnu žluťáska a slečnu mechovou. Jedna celá ve žlutém, druhá celá v zeleném. Jedna slepica na n-tou a druhá kuňka. Pak si pamatuju holky, které s váma flirtují. Nebo vy s nima. Tudíž blondýna, co není blondýna, zaujímá přední přčky mezi lidmi, které byste na ulici fakt rozpoznali. S klukama to je snažší, protože jich je obecně na biologických oborech málo. Většinou jsou v pohodě, až na ty s buzníma kamarádkama kolem. :D Koho si člověk pamatuje stoprocentně jsou iniciativní šprti a lidi, které daná látka zajímá. Díky za ně!!! Je jich tak málo, ale přesto jsou v akademickém kolektivu nepostradatelní.

Závěrem snad nějaké perly, které mi za 2 týdny v hlavě utkvěly:

Venca: "Který druh kapradiny rostoucí u nás vám tenhle tropickej sleziník připomíná?"
Studentka: "Banán!"

---------------------------------------------------

Venca: (do pléna po druhém dvouhodinovém cviku) "Už chápete co to je 1x zpeřený list?"
Studentka typu nánynka (rezolutním hlasem): "Ne!"

----------------------------------------------------

Venca: "Slečny, vidíte jak má puchýřník jemné listy? Mně to připomíná jako když ženské dělají to, no víte to s těma, jak se to jmenuje, sakra, joooo krajky!"

Studentky: "Fakt a kde? Na podprsence nebo kalhotkách?!" O_o

.....................................................

Venca: "Vidíte tu barvu výtrusnicových kupek? Jsou takové sytě oranžové... přesto se obávám, že slečny v tom uvidí dalších 45 odstínů"

za půl hodiny při ukázce rostlin ve skleníku

Dohadující se studentky: "Mně to přijde spíše jako okrová, nebo oranžovo-žlutá, mně zas víc do hněda, to je žlutá ne? Já poznám jen losovou a ta to není!!"

.......................................................

Venca: "Až budete v Brně, kde, jak víte, je nuda, tak půjdete na Špilberk, tam je hradní studně. Nebudete vědět co dál, tak se rozhodnete se do studny zřítit. V hloubce tří metrů si, prosím vás, vzpomeňte, že tam roste jelení jazyk."

Venca: "Až pojede do Ústí nad Labem a nebudete vědět, co v tom hnusném městě dělat, tak půjdete na hrad Střekov. Podíváte se přes hradní zeď a rozhodnete skočit do Labe. Až budete padat, tak si vzpomeňte, že na těch skaliskách roste kyvor."

Studenti: "Prosím neee, už žádné sebevražedné kapradiny!!!"

--------------------------------------------------------

Venca: "Tohle je moc zajímavá kapradina. Jmenuje se podmrvka."

za 20 min.

Venca: "Pamatujete se ještě na tu xerofilní kapradinu, o které jsme si před chvilou povídali?!
Student: "Jo to byla ta podmrdka, ne???"

...........................................................

Venca: "Marsilka... to je vodní čtyřlístek.... prosím vás, doufám, že nikoho nenapadne přemýšlet, že to je natrhaný jetel, který někdo hodil do vody?!"

............................................................

Venca: "Vidíte? To je jako s hejnem vlaštovek. Prostě kolonie... jestli při zkoušce řeknete, že nepukalka je vodní vlaštovka, tak si mě nepřejte potkat!"

.............................................................

Venca: "K čemu asi tak může sloužit suspenzor u kapradin, pánové?"

............................................................

Venca: "Papratka samičí je jako holka pro všechno, najdete jí v každém křoví...."

..............................................................

Venca: "Víte, co jsou to kulky u míčovky kulkonosné?"

...............................................................

Venca: "Sleziník zelený má listové vřeteno jaké?"
Studenti mlčí
Venca: "Překvapivě zelené!"
Studentka: "Fakt jo?!"
 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 ratuska ratuska | Web | 24. března 2011 v 20:08 | Reagovat

Mohu se zeptat, kde přednášíš? :-D

2 anniele anniele | Web | 24. března 2011 v 20:19 | Reagovat

Pěkně jsem se zasmála! Musí to být zážitek a hlavně ty hlášky viditelně stojí za to:-).

3 vencisak vencisak | Web | 24. března 2011 v 20:53 | Reagovat

[1]: v Olomouci :)

[2]: jo, zážitek to opravdu je, jen nevím, jestli více pro mě nebo pro ně :)

4 Nobody Nobody | Web | 24. března 2011 v 21:04 | Reagovat

Nó, s tebou by to byla hned jiná, ta naše super zábavná biologie. Nechceš se přeorientovat na středoškolské vzdělávání? Jestli budu ještě jednu hodinu trpět naší blond profesorku, dopadne to tak, že si spletu kapraď samec se srncem obecným.

Míčovka kulkonosná? Asi budu studovat botaniku. :D

5 vencisak vencisak | Web | 24. března 2011 v 21:14 | Reagovat

však biologie je velice zábavná a zajímavá, ale na střední škole jí dokážou většině lidí naprosto zprotivit... někde jsem tu o tom psal... učitelé gymnázií zabíjející ve studentech chuť poznávat kouzlo biologie a samozřejmě botaniky především :)

míčovka je super kapradí :)

6 Nobody Nobody | Web | 24. března 2011 v 21:19 | Reagovat

[5]: No vidíš, a to ani nejsem na gymplu.

Míčovku neznám, čoveče. Ale vrtá mi hlavou, proč to není míčovec. Když už nosí ty kulky.

7 vencisak vencisak | Web | 24. března 2011 v 21:26 | Reagovat

[6]: to je potom ještě horší, jestli na odborné škole, kde učí biologii, jsou fádní učitelé

to ti ani moc vrtat hlavou nemusí, jednoduše latinský název Pilularia je ženského rodu, čemuž odpovídá název český

8 Nobody Nobody | Web | 24. března 2011 v 21:32 | Reagovat

[7]: Asi jsou toho názoru, že jako budoucímu zdravotnickýmu asistentovi mi budou krytosemenný rostliny k ničemu. Jenže já v nemocnici zkejsnout nechci. :)

No jó, to se dalo čekat, že v tom bude moje milovaná latina. :) Už nechci studovat botaniku. :D

9 vencisak vencisak | Web | 24. března 2011 v 21:37 | Reagovat

[8]: jo no, tak pravda zdrávku jsem nečekal... to je hustý, že zdrávkaři maj něco víc než biologii člověka, příp. zvířat... no třebas kvůli mastičkám :D

kvuli latině nestudovat botaniku by byla škoda, zrovna dneska jsem těm svým zvířatům vysvětlovat jak je to užitečné...
zvlášť když se ti v češtině sejdou kytky, co se jmenujou kapradina, kapradinka, kapradiník a kapraď... najednou máš čtyři české kapry a nevíš co s nima :D

10 Nobody Nobody | Web | 24. března 2011 v 21:44 | Reagovat

[9]: Na anatomii a fyziologii lidskýho těla máme samostatnej předmět. V biologii se patláme v kytičkách. Ale profesorka to prostě neumí podat...

Čeština je prostě krásná, none? :D
Proti latině jsem momentálně zaujatá, dneska jsem s ní strávila hodinu a pár dní musím odpočívat.

11 vencisak vencisak | Web | 24. března 2011 v 22:16 | Reagovat

tož pech, s kterým se nic moc nenadělá :)

tak to souhlas, čeština rozhodně krásná je, jen u kytek taková trochu zbytečná, aspon v názvosloví O:-)

12 Nobody Nobody | Web | 25. března 2011 v 5:57 | Reagovat

[11]: Není zbytečná, aspoň si pořádně protáhneš záhyby šedý kůry mozkový! :)

13 ratuska ratuska | Web | 25. března 2011 v 8:12 | Reagovat

[3]: To je dobře :-). Já studuju biologii druhým rokem na JČU a v článku jsem se úplně viděla :-D. Raději neřeknu na kterém postu :-D.

14 Janah Janah | Web | 25. března 2011 v 12:04 | Reagovat

Také jsem se věnovala tomu sebemrskačství (teď mě napadá, že je to spíš sebemrskačství kombinované s palečnicí), co se oficiálně nazývá učení :D  a soucítím s tebou.:D

45 odstínů? Jenom... :D

15 vencisak vencisak | Web | 25. března 2011 v 15:01 | Reagovat

[13]: je mi to jasné, ale tak... všichni jsme takoví byli :)¨

[14]: tak soucit netřeba, ono to možná zní, že si stěžuju, ale ve skrze ne, pokud to je sranda, tak 2 hodiny utečou jako voda :)

barev určitě více... odstínů doufám víc už ne! Aspoň, že chlap si vystačí s nějakýma těma 14ti barvama :D

16 AjA AjA | Web | 25. března 2011 v 17:37 | Reagovat

exhibicionismus potvrzuji.... a ooooo es servenam, ja yminena v clanku :)))

jinak s nasim docentem jsme sumarizovali pripravu nutno na minutu prednasky.... pokud si davame opravdu zalezet, coz si davame, tak to odpovida cca 40 minutam pripravz na jednu minutu prednasky....a kdyz tech predmetu ma clovek taky 7, tak je to silene cislo...

nachytat na svestkach :D to se mi taky uz stalo, zadna tragedie, clovek nemze vedet nikdy vsechno, proste to priznam, reknu ze nevim, neznam a necetla jsem, ale ze se pokusim dohledat, nebo jestli student vi, at nas informuje a jdu dal :)

17 Dragowlin Dragowlin | Web | 25. března 2011 v 18:03 | Reagovat

Zasmála sem se dost :) U nás biologie je nuda k ukousání. Profesor přetahující důchod, který evidentně nemá zájem nás cokoli naučit...
Můj spolužák třeba miloval biologii. Dokud jsme před rokem nedostali Mr.Gé, jak mu říkáme. To spolužák propadá i když se snaží sebevíc. Prostě mu dá 5 i když to má celé správně. Mě osobně většinou škrkne hlavně věci přesně definované učebnicí(i když nesnáším učení natvrdo, nazpaměť). Opravdu, člověk se nezavděčí :)A to skutečně nejsem naštvaná, tím že propadám(nepropadám ani zdaleka)ale tím, jaký je :)

Ale hodiny v Olomóci... to musí být jiná :)

18 vencisak vencisak | Web | 25. března 2011 v 18:04 | Reagovat

[16]: ha, to zase jooo, něco nevědět je lidské... problém se švestkama jsem myslel spíše v případě třeba determinace kytek... tvrdíš jim něco, že tak prostě je, ale pač kytka je variabilní, tak to tak nemusí být vždy :) Jenže hnidopíchačům se to nevysvětlí, najednou se v tom vrtají a vrtají a ty nemůžeš obhajovat usušenou kytku a nemůžeš říct, nic krom toho, že se tohle občas stává :) to je pak blbé, nánynky ztrácí poslední zbytek zájmu :D

19 Enelya Enelya | Web | 26. března 2011 v 21:17 | Reagovat

Jé, tak nadšení pro biologii jsem v sobě bohužel nikdy neobjevila a obávám se, že už se tak ani nestane. Doteď si pamatuju, jak jsem si loni spletla plastový model přesličky se šiškou x)) Hold biologie pro mě asi nikdy nebude, každopádně je zajímavé číst o vyučování z pohledu "Druhé strany". xD

20 Jeremy Jeremy | Web | 27. března 2011 v 16:00 | Reagovat

učil jsem několik let na fakultě základy programování a návrhy algoritmů a až teď si možná začínám uvědomovat, jak se asi museli cítit někteří studenti, resp. studentky, když jsem na ně vyrukoval s něčím, o čem neměly absolutně žádnou páru - asi tak jako já v biologii kytek. kdyby ses mě zeptal co jsou to kulky u míčovky kulkonosné, asi bych Ti odpověděl - pane učiteli, nevím, jak poznám infarkt :-)

21 vencisak vencisak | Web | 27. března 2011 v 17:21 | Reagovat

[20]: myslím, že bys to zvládl, však oni při tom koukali na tu kytku, a když něco nese kulky, tak kulky musí být zákonitě přítomny :) v dnešní době je spíše divný, že po někom chceš, aby nejenom viděl, ale zároveň i myslel, byť zde už se nedozvíš, jestli na tu otázku znali odpověď... i když pravda, překvapivě mnoho lidí to přes pohled na rostlinu a probranou látku minutu předem nevědělo. Jinak na otázce jde spíš vidět krása češtiny, než cokoli jiného... nemnoho rostlin má své vlastní koule :D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama