Ze sbírek krajské Galerie výtvarných umění v Chebu

26. srpna 2016 v 15:44 | Venca |  Umění
Navštívit Cheb je radost a to nejenom kvůli umění. Od nádraží až k Ohři má návštěvník nač koukat a brát inspiraci k zamyšlení nad tím, jak by to ve městě mělo a mohlo vypadat. A když téměř přímou ulicí dojde na náměstí Krále Jiřího z Poděbrad, spatří skvoucí se barokní budovu od předního barokního architekta Giovanni Battisty Alliprandiho, ve kterém GAVU sídlí. Patříte-li mezi zámkomilce, jistě vás tato skutečnost potěší, že z východu od Litomyšle, přes Kuks, Opočno či Prahu, dorazíte až na dálný západ, kde v budově od tohoto architekta najdete vytříbené umělecké sbírky.



Chebská GAVU se svými sbírkami v zásadě neliší od jiných krajských galerií po celé republice, ovšem drobné či patrnější rozdíly bystrému oku neuniknou. Kromě standardních (kvalitních) sbírek 19. a zejména 20. století, zde najdeme i milou ukázku regionálního gotického umění, systematicky budovanou sbírku umění současného a také ukázku umění, resp. spotřebního designu z let 50. - 80. století 20., které je vystavováno v blízké budově a nese název Retromuseum. Otevření Retromusea bylo mediálně žhavým tématem a musím uznat, že zcela zaslouženě. Stálá expozice zabírá celé přízemí, výstavy patro druhé. Největším přidaným bonusem je pro mne Retrobufet, který nabízí typické produkty bufíků let minulých. Nejlepší na tom celém je, že zdánlivě nenabízí vůbec nic a jeho chlaďáky zejí prázdnotou. Koncept dotažen do dokonalosti. Dal jsem si poslední chlebíček a čekal, kdo z návštěvníků si bude stěžovat, že nic nemají, ale místní občané už si zřejmě zvykli. Koncept Retromusea je počinem zejména ředitele GAVU, Marka Fišera, který má k retru blízko i v publikační činnosti v podobě průvodců po umění ve veřejném prostoru měst jako je Cheb, Sokolov, Klatovy a Domažlice. Jen houšť. Tato instituce 2 v 1 si zaslouží pozornost nejenom na regionální západočeské úrovni, ale rozhodně na úrovni celostátní. Dokáže připravit poutavé výstavy, nebál bych se říct, že se srovnatelné či lepší než v kdejakém větším městě.

A nyní alespoň krátké nahlédnutí do sbírek, ve kterých se může fotit. :)

Pro větší rozlišení otevřte fotky v nové záložce.

Emil Filla - Česání ovoce, 1911
Fillův obraz, poprvé vystavený již na výstavě kubistické Skupiny v Obecním domě v roce 1912, nejenom, že byl ve vytříbené společnosti Guttfreunda, Janáka, Chochola, Čapka či Špály, ale dočkal se též karikatury, kdy si humorista zahrál s pomyslnou mylnou interpretací, kdy potenciální kupec kupuje tento obraz v domnění, že se jedná o zobrazení Snímání Ježíše s kříže. Tento vtípek však není od pravdy daleko, ježto kunsthistorický výklad Fillovi přiznává hlubokou inspiraci ve starém umění. Ať Ježíš nebo jabka, kompozičně je výborný.

Prostory I - expozice moderního umění

Vlasta Vostřebalová - Ženy v lázních, 1925, detail
Osobitá a nedílná součást uměleckého světa meziválečného období, Hynaisova a Štursova žačka, idealistická komunistka, i taková byla Vlasta Vostřebalová-Fisherová. Pro dnešní chápání žen v umění nepostradatelná bytost, jejíž projev na hranici bizarnosti, poetičnosti a fantazie mistrovsky zachycoval životy lidí, jejich odcizení, nabýval sociálních rozměrů, stejně jako grotesknosti. Ač její tvorba nezahrnuje ani dvě dekády, stala se rodačka z Boskovic stejně podstatnou součástí umělecké scény, jako další boskovický rodák Otakar Kubín.

Josef Šíma - Kurva z Barcelony, 1941, detail

Prostory II

Mikuláš Medek - Chechtavý šachista, 1958-59
Skvostná ukázka Medkových dominantních výrazových prostředků za využití barevných past, které různě tvaroval, vršil či stíral špachtlemi i jinak. Často z toho vznikla pozoruhodná textura vybízející k ošahání. No kéž by. :)

Jan Kotík - Malba II, 1962

Jiří Načeradský - Tři malé Pařížanky, 1967
Tohle Načeradského období jsem si zamiloval. Monumentální plátna, která jsou založená na výstřižcích fotografií ze sportovního odvětví, jsou vlastně jejich malířským přepisem, ke kterým používal dominantní Kohnovu modř, barvu, co sehnal od starého pana Kohna ze sousedství. Trochu v paralele ke kleinově modři, že? :)

Václav Boštík - Obraz pole, 1970

Jiří Kovanda - Bez názvu, 1989/2012

Jiří Černický - Pegas semtex, 1997
Autor o díle: "I když je prasátko vnímáno jako outsider, touží být vznešené a krásné. Rozhodlo se, že změní svůj osud, aby se mohlo stát v hrdým Pegasem. Proto je vymodelované ne z hlíny, ale z plastické trhaviny Semtex. Žene se bezhlavě za neuskutečnitelným snem, i když mu to jeho zásadní handicap nemůže dovolit. Tvrdohlavě si však stojí na svém, a tak se z něj stává hybrid. Ve chvíli, kdy utopická snaha vyvrcholí, exploduje. Je to Golem s prodlužovačkou místo šému a jako takový je mým typicky nedokonalým produktem."

Krištof Kintera - Resurrection, 2012
Dočká se starý ošuntělý, zaprášený koberec zastrčený v temném koutě vašeho kumbálu někdy vzkříšení jako se jej od Ježíše dočkal Lazar?

Vendula Chalánková - Abstrakce III, 2015
Vendulku si musí zamilovat každý, no ne? Její "vážně vtipný" svět je odrazem současnosti, stejně jako je inspirován nedávnou minulostí, tedy dětstvím a prožitky, které si lidé její generace raně osmdesátkové pamatují. Ač se obraz jmenuje Abstrakce, v zásadě je velmi konkrétním zobrazením tří kruhů od kafe položených na něčem ne vzdáleném od socialistických dezénů umakartů a vixlajvantů.

Pieta, kolem roku 1350
Raně gotická expresivní gotická pieta z olšového dřeva původně umístěná v dominikánském kostele sv. Václava patří k nejsilnějším dílům vystaveném v sále věnovaném gotickému umění. Její výraz jistě umocňuje i při restaurování sejmutá nepůvodní hlava Panny Marie, která byla zhotovena až v 19. století.

Prostory III - interiéry Retrobufetu

Prostory IV - interiéry Retromusea

Chebu zdar!
 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Leri Goodness Leri Goodness | Web | 26. srpna 2016 v 16:57 | Reagovat

"Pegas semtex" je perfektní záležitost, moc ráda navštěvuji různé galerie. Člověk si pokaždé něco odnese, ať už jde o myšlenku, zjištění a nebo jen obyčejné žasnutí nad uměním :).

2 Bloud. Well Bloud. Bloud. Well Bloud. | E-mail | Web | 27. srpna 2016 v 21:25 | Reagovat

Prasátko má strašidelný stín!

Že tys tam byl v neděli? Jiné vysvětlení pro ten prázdný Retrobufet nemám!

3 Vencisak Vencisak | 27. srpna 2016 v 21:44 | Reagovat

[2]: Bloude, ne-e, v úterý. Ale dělaj luxusní smaženky. :)

4 Bloud. Well Bloud. Bloud. Well Bloud. | E-mail | Web | 27. srpna 2016 v 21:49 | Reagovat

[3]: Tak to nechápu...
Na smaženky jsem si myslela jen co jsem je zahlédla v nabídce...Navíc za tu cenu!:)

5 Čerf Čerf | E-mail | Web | 28. srpna 2016 v 7:21 | Reagovat

Dobrý a různorodý výběr. Z uvedených děl bych se asi nejradši přišel podívat na Mikuláše Medka, ale ty ostatní rád přiberu, a bude-li nutné, přinesu do chladicího boxu jako dárek vlastních 10 deka retrovlašáku. Sice nebude úplně čerstvý, ale Anička Holubová jistě vysvětlí, že jako kdyby byl :-).

6 vencisak vencisak | Web | 28. srpna 2016 v 15:28 | Reagovat

[4]: [4]: Paní je tam přímo smaží, že v celým baráku to voní po řízkách. Prožitek všemi smysly. :P

[5]: Na to, že výstavní prostor je v zásadě malý, tak mají vystavené rovnou dva Medky. To je vždycky radost pohledět. Vlašák by se hodil a limonády ZONky, na tom by mohli ještě zapracovat. .)

7 Miloš Miloš | Web | 6. září 2016 v 10:25 | Reagovat

V Chebu jsem nikdy nebyl a mám ho spojený jen s vraždou Albrechta z Valdštejna a teď vidím, že je to chyba.

Z umělců, které prezentuješ, mně nejvíc říká Šíma, protože mám rád surrealisty.
Ale líbí se mně také Ženy v lázních, autorka je znázorňuje trochu jako neandertálce, ale obraz v té syrovosti má své kouzlo.

8 Usiko Usiko | 21. února 2017 v 7:58 | Reagovat

Galerie u Betlémské kaple- výstavy poválečného i moderního umění:

https://www.galerieubetlemskekaple.cz/

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama